Nieuwsbrief 27/02/2018
Vorig jaar werd in het Toekomstverbond tussen de actiegroepen rond Oosterweel en de Vlaamse regering gesteld dat er een Haventracé (groene lijn) moet gebouwd worden dat de ring door Antwerpen kan ontlasten. Op rechteroever bestaat dat Haventracé o.a. uit de bestaande Liefkenshoektunnel, een verbreedde Tijsmanstunnel, de A12, en de nieuw te bouwen A102. Er werd ook besloten dat er een Werkbank (een overlegplatform) zal opgericht worden waarin alle belanghebbenden inspraak krijgen. Die Werkbank wordt geleid door onze gouverneur Cathy Berx.
Ook Merksem Leefbaar werd door onze gouverneur gevraagd om deel te nemen aan het overleg. Wij zullen in deze de belangen van de bewoners langs de reservatiestrook in Merksem mee verdedigen. Ook ons districtscollege werd geraadpleegd.
In dit dossier en het dossier rond het Tweede goederenspoor hebben wij in het verleden al eerder gebruikt gemaakt van onze inspraakmogelijkheden. Zo bekwamen we dat de A102 maximaal onder de grond zal aangelegd worden. Daar waar de nieuwe weg aansluit op de bestaande autostrade (A12 en E19) kan hij met de huidige wetgeving niet in een tunnel komen te liggen, en daar vragen wij dat er maximaal maatregelen genomen worden om de hinder voor onze buurten te beperken.
We pleiten er ook al enige tijd voor dat er maatregelen zouden genomen worden om de geluidshinder die van de E19 onze wijken binnen dendert te minderen. En we willen dat de reservatiestrook een groene ruimte zal blijven in de toekomst.
Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn rond deze dossiers, zullen we je ook in de toekomst op de hoogte blijven houden. Indien je nog mensen kent die graag op de hoogte gehouden worden, of je hebt nog vragen over de stand van zaken, dan kan je ons dit altijd laten weten via merksemleefbaar@hotmail.com. Momenteel wordt het overleg nog maar net opgestart, dus dat is al wat we jullie kunnen melden.
Vorig jaar werd in het Toekomstverbond tussen de actiegroepen rond Oosterweel en de Vlaamse regering gesteld dat er een Haventracé (groene lijn) moet gebouwd worden dat de ring door Antwerpen kan ontlasten. Op rechteroever bestaat dat Haventracé o.a. uit de bestaande Liefkenshoektunnel, een verbreedde Tijsmanstunnel, de A12, en de nieuw te bouwen A102. Er werd ook besloten dat er een Werkbank (een overlegplatform) zal opgericht worden waarin alle belanghebbenden inspraak krijgen. Die Werkbank wordt geleid door onze gouverneur Cathy Berx.
Ook Merksem Leefbaar werd door onze gouverneur gevraagd om deel te nemen aan het overleg. Wij zullen in deze de belangen van de bewoners langs de reservatiestrook in Merksem mee verdedigen. Ook ons districtscollege werd geraadpleegd.
In dit dossier en het dossier rond het Tweede goederenspoor hebben wij in het verleden al eerder gebruikt gemaakt van onze inspraakmogelijkheden. Zo bekwamen we dat de A102 maximaal onder de grond zal aangelegd worden. Daar waar de nieuwe weg aansluit op de bestaande autostrade (A12 en E19) kan hij met de huidige wetgeving niet in een tunnel komen te liggen, en daar vragen wij dat er maximaal maatregelen genomen worden om de hinder voor onze buurten te beperken.
We pleiten er ook al enige tijd voor dat er maatregelen zouden genomen worden om de geluidshinder die van de E19 onze wijken binnen dendert te minderen. En we willen dat de reservatiestrook een groene ruimte zal blijven in de toekomst.
Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn rond deze dossiers, zullen we je ook in de toekomst op de hoogte blijven houden. Indien je nog mensen kent die graag op de hoogte gehouden worden, of je hebt nog vragen over de stand van zaken, dan kan je ons dit altijd laten weten via merksemleefbaar@hotmail.com. Momenteel wordt het overleg nog maar net opgestart, dus dat is al wat we jullie kunnen melden.
A102-R11bis: richtlijnen en trechteringnota raadpleegbaar
A102-R11bis: richtlijnen en trechteringnota raadpleegbaarA102-R11bis: richtlijnen en trechteringnota raadpleegbaA102-R11bis: richtlijnen en trechteringnota raadpleegbaar
De dienst MER begeleidt de opmaak van het plan-MER GRUP"A102-R11bis" en deelt mee dat aanvullende bijzondere richtlijnen en een trechteringsnota beschikbaar zijn.
Deze kan u raadplegen op de website www.mervlaanderen.be.
U klikt op "dossierdatabank" en vinkt daar "plan-MER" aan en vult dan in het kadertje “dossiernummer” het volgende in: 167. Onderaan ziet u dan de dossiernaam verschijnen. U klikt op “meer info” en vervolgens kan u de verschillende documenten consulteren.
A102-R11bis: richtlijnen en trechteringnota raadpleegbaarA102-R11bis: richtlijnen en trechteringnota raadpleegbaA102-R11bis: richtlijnen en trechteringnota raadpleegbaar
De dienst MER begeleidt de opmaak van het plan-MER GRUP"A102-R11bis" en deelt mee dat aanvullende bijzondere richtlijnen en een trechteringsnota beschikbaar zijn.
Deze kan u raadplegen op de website www.mervlaanderen.be.
U klikt op "dossierdatabank" en vinkt daar "plan-MER" aan en vult dan in het kadertje “dossiernummer” het volgende in: 167. Onderaan ziet u dan de dossiernaam verschijnen. U klikt op “meer info” en vervolgens kan u de verschillende documenten consulteren.

Publieke inspraak van 15 januari 2014 tot en met 14 februari 2014
over het Plan-MER voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan A102/R11bis
De Vlaamse overheid wil een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) opmaken zodat het juridisch mogelijk is twee nieuwe autosnelwegverbindingen te realiseren in de oostrand van Antwerpen. Het gaat om de A102 en de R11bis. ... De A102 zal het knooppunt van de E19 en de A12 in Ekeren verbinden met de E313/E34 in Wommelgem, waar het aansluit op de R11bis, die de verdere verbinding tot op de E19 in Wilrijk zal maken.
Om de mogelijke effecten van het bovenstaande plan op mens en milieu in kaart te kunnen brengen, wordt een procedure voor een plan-milieueffectrapportage opgestart. Een eerste stap daarin is de publicatie van een kennisgevingsnota. In die nota vindt u onder meer een beschrijving van het plan en een voorstel van de methode waarop de milieueffecten van dat plan in het uiteindelijke plan-MER beschreven en bestudeerd zullen worden.
Je kan via deze link verder lezen ...
en de Kennisgevingsnota zelf, kan je lezen via deze link
Bron: LNE - 14/01/2014
MERKSEM LEEFBAAR DIENT UITERAARD HAAR OPMERKINGEN IN - deze zijn hier binnenkort te raadplegen.
over het Plan-MER voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan A102/R11bis
De Vlaamse overheid wil een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) opmaken zodat het juridisch mogelijk is twee nieuwe autosnelwegverbindingen te realiseren in de oostrand van Antwerpen. Het gaat om de A102 en de R11bis. ... De A102 zal het knooppunt van de E19 en de A12 in Ekeren verbinden met de E313/E34 in Wommelgem, waar het aansluit op de R11bis, die de verdere verbinding tot op de E19 in Wilrijk zal maken.
Om de mogelijke effecten van het bovenstaande plan op mens en milieu in kaart te kunnen brengen, wordt een procedure voor een plan-milieueffectrapportage opgestart. Een eerste stap daarin is de publicatie van een kennisgevingsnota. In die nota vindt u onder meer een beschrijving van het plan en een voorstel van de methode waarop de milieueffecten van dat plan in het uiteindelijke plan-MER beschreven en bestudeerd zullen worden.
Je kan via deze link verder lezen ...
en de Kennisgevingsnota zelf, kan je lezen via deze link
Bron: LNE - 14/01/2014
MERKSEM LEEFBAAR DIENT UITERAARD HAAR OPMERKINGEN IN - deze zijn hier binnenkort te raadplegen.
Burgers kunnen reageren: 15 januari – 14 februari 2014
In september 2013 stelde AWV de plannen voor de A102 en de R11bis voor aan het grote publiek tijdens een reizende infomarkt in Mortsel, Merksem en Wijnegem. De ruim 2300 bezoekers kregen de kans om vragen te stellen en konden zich zo voorbereiden op het officiële inspraakmoment.
Dat inspraakmoment volgt begin 2014. Van 15 januari tot 14 februari 2014 wordt het kennisgevingsdossier gedurende een maand ter inzage gelegd in alle betrokken steden en gemeenten. Daarin worden de plannen voor de A102 en de R11bis gebundeld. Alle burgers kunnen het dossier dan inkijken en formeel aangeven wat er volgens hen in het plan-MER eventueel extra moet onderzocht worden en op welke manier. Het dossier zal ook downloadbaar zijn op www.mervlaanderen.be.
Verder verloop van de procedure
Op basis van de inspraak van de bevolking tijdens de terinzagelegging zal de dienst MER van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie richtlijnen opstellen voor de plan-MER-studie. Die richtlijnen zullen de inhoud, de reikwijdte en het detailleringsniveau van het milieueffectrapport bepalen. Op basis van de richtlijnen zal het eigenlijke milieueffectenonderzoek opstarten dat op zijn beurt zal leiden tot het definitieve plan-MER-rapport, ten vroegste medio 2015.
http://www.poortoost.be/project/aanleg-a102-en-r11bis
In september 2013 stelde AWV de plannen voor de A102 en de R11bis voor aan het grote publiek tijdens een reizende infomarkt in Mortsel, Merksem en Wijnegem. De ruim 2300 bezoekers kregen de kans om vragen te stellen en konden zich zo voorbereiden op het officiële inspraakmoment.
Dat inspraakmoment volgt begin 2014. Van 15 januari tot 14 februari 2014 wordt het kennisgevingsdossier gedurende een maand ter inzage gelegd in alle betrokken steden en gemeenten. Daarin worden de plannen voor de A102 en de R11bis gebundeld. Alle burgers kunnen het dossier dan inkijken en formeel aangeven wat er volgens hen in het plan-MER eventueel extra moet onderzocht worden en op welke manier. Het dossier zal ook downloadbaar zijn op www.mervlaanderen.be.
Verder verloop van de procedure
Op basis van de inspraak van de bevolking tijdens de terinzagelegging zal de dienst MER van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie richtlijnen opstellen voor de plan-MER-studie. Die richtlijnen zullen de inhoud, de reikwijdte en het detailleringsniveau van het milieueffectrapport bepalen. Op basis van de richtlijnen zal het eigenlijke milieueffectenonderzoek opstarten dat op zijn beurt zal leiden tot het definitieve plan-MER-rapport, ten vroegste medio 2015.
http://www.poortoost.be/project/aanleg-a102-en-r11bis
Bekijk via deze link de infopanelen die te bekijken waren op de infomarkt
.
Download hier de officiële uitnodiging :
Het Milieueffectenrapport - de procedure :
In de procedure voor milieueffectrapportage zit de mogelijkheid tot het geven van inspraak.
Hoe reageren?
Tijdens de info-markt kan u bekijken wat men van plan is, hoe het zal aangelegd worden. Daar kan u al inspraak laten gelden door aan de begeleiders van de markt uw opmerkingen te bezorgen.
In een volgende fase wordt dan traditioneel een nota ter inzage neergelegd, en daarin kan u lezen met welke elementen er zoal rekening gehouden zal worden bij de beoordeling van het Milieu Effectenrapport. Ook hier kan u opnieuw opmerkingen en extra bezorgdheden bezorgen aan de MER-dienst.
Formele bezwaarschriften en petities kunnen niet ingediend worden in dit stadium van het project of het plan. Dat kan wel later bij de vergunningsaanvraag of in de procedure voor een ruimtelijk uitvoeringsplan. U kan dan gebruik maken van het afgewerkte milieueffectrapport om uw bezwaren beter te onderbouwen.
Wat kan uw inspraakreactie wél zo al bevatten:
- mogelijke alternatieven (andere locatie, andere inrichting, ...)
- mogelijke effecten waarvan niet in het kennisgevingsdossier of de nota voor publieke consultatie vermeld wordt dat ze onderzocht zullen worden (geluidsoverlast, geurhinder, biotoopverlies,...)
- bepaalde aandachtspunten en gebieden in de omgeving van het project of het plan (monumenten en landschappen, fauna en flora, landbouwgebieden, speelterreinen,...) waarop het project of het plan een impact kan hebben en waarvan het kennisgevingdossier of de nota voor publieke consultatie geen melding maakt,
Met behulp van het inspraakformulier kunt u uw opmerkingen kenbaar maken. U kunt het formulier per e-mail versturen naar: mer@vlaanderen.be in het onderwerp moet u vermelden over welk plan of project u inspreekt.
U kunt het formulier ook per post versturen naar:
Departement LNE, Dienst Mer
Onder vermelding van de naam van het plan of project
Koning Albert II-laan 20, bus 8
1000 Brussel
Faxen kan ook naar het nummer: 02 553 80 75.
Specifiek voor de plan-milieueffectrapportage procedure is er een heel duidelijke folder over inspraak geschreven. Een aanrader !
Bron: Departement Leefmilieu, Natuur en Energie