GELUIDS-EN FIJN STOF-LIMIET OVERSCHREDEN IN MERKSEM
Merksem, 13 december 2012
Volgens nieuwe, wetenschappelijk uitgevoerde metingen werd aangetoond dat in district Merksem het gemiddeld geluidsniveau tijdens de nacht schommelt tussen 50 dBA en 60 dBA. Volgens de World Health Organization zijn geluidswaarden vanaf 40 dBA reeds schadelijk voor de gezondheid. De intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu van haar kant gaf aan dat in Antwerpen Luchtbal het maximum daggemiddelde voor fijn stof dit jaar 41 keer werd overschreden. Met deze nieuwe gegevens wil actiegroep Merksem Leefbaar de overheid wijzen op haar verantwoordelijkheid in deze, zeker met het oog op de nieuw geplande infrastructuur in en rond Antwerpen.
Vanaf 15 oktober 2012 worden op 6 locaties in Merksem de sterkte van het geluid gemeten. Deze metingen steunen op burgerparticipatie en kaderen in het IDEA project dat gecoördineerd wordt door de Universiteit Gent, onderzoeksgroep Akoestiek (Prof. Dr. ir. Dick Botteldooren). Uit de
resultaten tot 6 december blijkt dat grote delen van Merksem ‘s nachts worden blootgesteld aan gemiddelde waarden tussen 50 dBA en 60 dBA (Lnight). De Night noise guidelines for Europe van de World Health Organization Europe (WHO) adviseert een geluidslimiet ’s nachts van 40 dBA, alle waarden erboven schaden de gezondheid. “Om de gemeten geluidsniveaus exact te mogen vergelijken met de richtlijn van het WHO, dient men deze laatste nog met 6dBA te verhogen (46dBA) aangezien de waarden in Merksem geregistreerd werden tegen gevels”, preciseert Prof. Dr. ir. Dick Botteldooren. Prof. Dr. Dirk Avonts, Vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg Universiteit Gent, voegt aan deze resultaten toe dat de mens misschien niet onmiddellijk dit geluid gewaarwordt, maar dat de gemeten niveaus het onwillekeurig zenuwstelsel hoe dan ook aantasten. “Inwoners zullen sneller last hebben van klassieke verouderingsprocessen zoals bloeddrukstijging en slagaderverkalking door de impact van dit geluid”, aldus Avonts.
Daarnaast blijkt uit de meetgegevens van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL-CELINE) dat in Antwerpen Luchtbal dit jaar tot 8 december 41 keer het daggemiddelde fijn stof (PM10) werd overschreden (= >50µg/m³). Hiermee staat Antwerpen Luchtbal, gelegen aan de grens met district Merksem, op de 4e plaats in België. Volgens de EU richtlijn (1999/30/EG) mag de daggrenswaarde vanaf 1/1/2005 niet meer dan 35 keer (dagen per jaar) worden overschreden.
Naar aanleiding van de resultaten van het geluidsonderzoek en de fijn stof gegevens wil actiegroep Merksem Leefbaar, een vereniging van bezorgde buren, de Vlaamse Regering alsook Infrabel wijzen op het belang dat met deze gegevens rekening wordt gehouden bij het aanleggen van nieuwe infrastructuur, zoals de A102 en de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen, om zo de leefbaarheid in het district te waarborgen. De huidige geluidskaarten waar men zich nu op baseert onderschatten de situatie omdat onder meer geen rekening gehouden wordt met de reflectie van geluid op gebouwen. “Gezond leven is een recht”, zegt Prof. Dr. Dirk Avonts, “De burger kan zich niet beschermen tegen deze milieustressoren. Daarom treft de overheid hierin een grote verantwoordelijkheid. Het is juist nu het moment met de nieuwe infrastructuur de huidige situatie te verbeteren in plaats van te verergeren”.
Merksem Leefbaar:
Merksem Leefbaar is ontstaan als vereniging van bezorgde buren die in het gebied langs de reservatiestrook wonen, tussen de Maantjessteenweg/Ringlaan, de Bredabaan en de E19. Op deze reservatiestrook plant Infrabel het nieuwe goederenspoor en de Vlaamse regering de A102. Merksem Leefbaar wil ervoor zorgen dat alle infrastructuur die mogelijk nog gerealiseerd wordt in dit gebied zodanig aangelegd wordt dat het fijn stof en lawaai niet nog meer toenemen en open ruimte wordt bewaard, zodat de gezondheid, rust en leefbaarheid niet verder wordt aangetast. In dit kader werd een petitie opgesteld met reeds 1800 handtekeningen van inwoners van Merksem die evenals de actiegroep vragen dat de A102 en het goederenspoor in Merksem ondergronds komen, de geluidsnormen (zoals bepaald door WHO) in Merksem gerespecteerd worden, de fijn stof-norm niet meer overschreden wordt en dat er geen open, groene ruimte meer verdwijnt. 1500 handtekeningen werden reeds afgegeven aan het districtshuis van Merksem en verzonden naar alle partijen. Ze werden ook verzonden naar Minister Hilde Crevits, Gouverneur Cathy Berx en een e-mail werd verstuurd aan directeur Infrastructuur bij Infrabel Dhr. L. Vansteenkiste. Tot hiertoe kwam van deze laatsten geen reactie.
Volgens nieuwe, wetenschappelijk uitgevoerde metingen werd aangetoond dat in district Merksem het gemiddeld geluidsniveau tijdens de nacht schommelt tussen 50 dBA en 60 dBA. Volgens de World Health Organization zijn geluidswaarden vanaf 40 dBA reeds schadelijk voor de gezondheid. De intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu van haar kant gaf aan dat in Antwerpen Luchtbal het maximum daggemiddelde voor fijn stof dit jaar 41 keer werd overschreden. Met deze nieuwe gegevens wil actiegroep Merksem Leefbaar de overheid wijzen op haar verantwoordelijkheid in deze, zeker met het oog op de nieuw geplande infrastructuur in en rond Antwerpen.
Vanaf 15 oktober 2012 worden op 6 locaties in Merksem de sterkte van het geluid gemeten. Deze metingen steunen op burgerparticipatie en kaderen in het IDEA project dat gecoördineerd wordt door de Universiteit Gent, onderzoeksgroep Akoestiek (Prof. Dr. ir. Dick Botteldooren). Uit de
resultaten tot 6 december blijkt dat grote delen van Merksem ‘s nachts worden blootgesteld aan gemiddelde waarden tussen 50 dBA en 60 dBA (Lnight). De Night noise guidelines for Europe van de World Health Organization Europe (WHO) adviseert een geluidslimiet ’s nachts van 40 dBA, alle waarden erboven schaden de gezondheid. “Om de gemeten geluidsniveaus exact te mogen vergelijken met de richtlijn van het WHO, dient men deze laatste nog met 6dBA te verhogen (46dBA) aangezien de waarden in Merksem geregistreerd werden tegen gevels”, preciseert Prof. Dr. ir. Dick Botteldooren. Prof. Dr. Dirk Avonts, Vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg Universiteit Gent, voegt aan deze resultaten toe dat de mens misschien niet onmiddellijk dit geluid gewaarwordt, maar dat de gemeten niveaus het onwillekeurig zenuwstelsel hoe dan ook aantasten. “Inwoners zullen sneller last hebben van klassieke verouderingsprocessen zoals bloeddrukstijging en slagaderverkalking door de impact van dit geluid”, aldus Avonts.
Daarnaast blijkt uit de meetgegevens van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL-CELINE) dat in Antwerpen Luchtbal dit jaar tot 8 december 41 keer het daggemiddelde fijn stof (PM10) werd overschreden (= >50µg/m³). Hiermee staat Antwerpen Luchtbal, gelegen aan de grens met district Merksem, op de 4e plaats in België. Volgens de EU richtlijn (1999/30/EG) mag de daggrenswaarde vanaf 1/1/2005 niet meer dan 35 keer (dagen per jaar) worden overschreden.
Naar aanleiding van de resultaten van het geluidsonderzoek en de fijn stof gegevens wil actiegroep Merksem Leefbaar, een vereniging van bezorgde buren, de Vlaamse Regering alsook Infrabel wijzen op het belang dat met deze gegevens rekening wordt gehouden bij het aanleggen van nieuwe infrastructuur, zoals de A102 en de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen, om zo de leefbaarheid in het district te waarborgen. De huidige geluidskaarten waar men zich nu op baseert onderschatten de situatie omdat onder meer geen rekening gehouden wordt met de reflectie van geluid op gebouwen. “Gezond leven is een recht”, zegt Prof. Dr. Dirk Avonts, “De burger kan zich niet beschermen tegen deze milieustressoren. Daarom treft de overheid hierin een grote verantwoordelijkheid. Het is juist nu het moment met de nieuwe infrastructuur de huidige situatie te verbeteren in plaats van te verergeren”.
Merksem Leefbaar:
Merksem Leefbaar is ontstaan als vereniging van bezorgde buren die in het gebied langs de reservatiestrook wonen, tussen de Maantjessteenweg/Ringlaan, de Bredabaan en de E19. Op deze reservatiestrook plant Infrabel het nieuwe goederenspoor en de Vlaamse regering de A102. Merksem Leefbaar wil ervoor zorgen dat alle infrastructuur die mogelijk nog gerealiseerd wordt in dit gebied zodanig aangelegd wordt dat het fijn stof en lawaai niet nog meer toenemen en open ruimte wordt bewaard, zodat de gezondheid, rust en leefbaarheid niet verder wordt aangetast. In dit kader werd een petitie opgesteld met reeds 1800 handtekeningen van inwoners van Merksem die evenals de actiegroep vragen dat de A102 en het goederenspoor in Merksem ondergronds komen, de geluidsnormen (zoals bepaald door WHO) in Merksem gerespecteerd worden, de fijn stof-norm niet meer overschreden wordt en dat er geen open, groene ruimte meer verdwijnt. 1500 handtekeningen werden reeds afgegeven aan het districtshuis van Merksem en verzonden naar alle partijen. Ze werden ook verzonden naar Minister Hilde Crevits, Gouverneur Cathy Berx en een e-mail werd verstuurd aan directeur Infrastructuur bij Infrabel Dhr. L. Vansteenkiste. Tot hiertoe kwam van deze laatsten geen reactie.