Zo ziet het akkoord over Oosterweel eruit
|
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien.
Radicaal haventracé voor doorgaand verkeer: groene lijn op kaart: Het doorgaand verkeer wordt van de stad weggeleid via het ‘radicaal haventracé’ ten noorden van de stad. Cruciaal daarbij is de ‘noordelijke bypass’, een verbinding van wegen tussen de rotonde van Wommelgem en het Waasland. Het gedeelte van Wommelgem tot Ekeren (A102) zal worden ondertunneld. Er komt ook een tweede Tijsmanstunnel om de verhoogde capaciteit op te vangen. Oosterweel light voor lokaal verkeer: blauwe lijn op kaart De Oosterweelverbinding blijft een onderdeel van de plannen, maar er zal worden onderzocht of dat project in omvang kan worden teruggeschroefd, bijvoorbeeld door het aantal rijstroken te verminderen. “We hebben een principieel akkoord, maar geen kant-en-klaar ontwerp”, zegt een onderhandelaar. Overkapping Ring: rode lijn op kaart : Er komt een overkapping van de volledige Ring. GVA - 15/03/2017 |
Protest tegen parkeertoren Keysershoek
In Schoten en Merksem is er protest ontstaan tegen de plannen voor de park & ride-zone aan de Keizershoek. Hier wil de stad een grote parkeertoren inplanten, van vijf verdiepingen hoog. De buurt en de lokale sportverenigingen vrezen een verkeersinfarct aan de nu al drukke Bredabaan. De toren komt ook op de reservatiestrook voor de A102 te staan, en daar is Schoten niet over te spreken.
http://atv.be/nieuws/protest-tegen-parkeertoren-aan-p-and-r-keizershoek-24904
ATV - 18/02/2016
Dossier R11bis en A102 pas klaar begin 2014
[nvdr: meer bepaald : 15/01/2013 tot 15/02/2013 - zie ook http://www.poortoost.be/project/aanleg-a102-en-r11bis ]
Burgers, gemeentebesturen en actiecomités zullen pas begin 2014 hun opmerkingen en suggesties over de plannen van de R11bis en A102 kunnen overmaken. Aanvankelijk zou dat dit najaar nog mogelijk zijn. "Maar er kruipt iets meer tijd in het opstellen van het kennisgevingsdossier. We willen dat dit zo volledig mogelijk wordt opgesteld",
vertelt woordvoerder Peter Bruyninckx van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Volgende week wordt bekend gemaakt gedurende welke periode
[nvdr: 15/01/2013 tot 15/02/2013 - zie ook www.poortoost.be/project/aanleg-a102-en-r11bis ] betrokkenen het dossier kunnen inkijken en hun opmerkingen kunnen geven. Na die periode zullen de richtlijnen worden opgesteld voor het eigenlijk milieueffectenonderzoek. (FSL)
Bron: Het Laatste Nieuws, za. 26 Okt. 2013, p.43
[nvdr: meer bepaald : 15/01/2013 tot 15/02/2013 - zie ook http://www.poortoost.be/project/aanleg-a102-en-r11bis ]
Burgers, gemeentebesturen en actiecomités zullen pas begin 2014 hun opmerkingen en suggesties over de plannen van de R11bis en A102 kunnen overmaken. Aanvankelijk zou dat dit najaar nog mogelijk zijn. "Maar er kruipt iets meer tijd in het opstellen van het kennisgevingsdossier. We willen dat dit zo volledig mogelijk wordt opgesteld",
vertelt woordvoerder Peter Bruyninckx van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Volgende week wordt bekend gemaakt gedurende welke periode
[nvdr: 15/01/2013 tot 15/02/2013 - zie ook www.poortoost.be/project/aanleg-a102-en-r11bis ] betrokkenen het dossier kunnen inkijken en hun opmerkingen kunnen geven. Na die periode zullen de richtlijnen worden opgesteld voor het eigenlijk milieueffectenonderzoek. (FSL)
Bron: Het Laatste Nieuws, za. 26 Okt. 2013, p.43
Inwoners Oostrand krijgen uitleg over nieuwe wegen
Item over Infomarkt A102 en R11bis op VRT Nieuws - 21/09/2013
Herbekijk via deze link ...
Eén - 21/09/2013
Ook op ATV kreeg de infomarkt aandacht.
Herbekijk via deze link ...
ATV - 21/09/2013
Herbekijk via deze link ...
Eén - 21/09/2013
Ook op ATV kreeg de infomarkt aandacht.
Herbekijk via deze link ...
ATV - 21/09/2013
Goederenspoor Oude Landen uitgesteld tot 2019
Op p.81 van het investeringsplan van Infrabel staat het volgende te lezen : De bouwvergunning [van het vertakkingscomplex in Ekeren nvdr] werd verkregen in februari 2012. De nodige budgetten om met de
werken te starten waren eveneens voorzien in het budget 2012. Een aantal
onteigeningen werden reeds gerealiseerd. Omwille van een aantal beroepen tegen
de bouwvergunning bij de Raad van Vergunningsbetwistingen werden de werken nog
niet gestart. Een uitspraak door deze Raad wordt verwacht in het voorjaar van
2013. De nodige budgetten werden voorzien in het Scenario “Conclaaf”, echter pas
vanaf 2019. De vergunningsprocedures zullen daar
moeten overgedaan worden.
Lees volledig investeringsplan via : http://www.b-holding.be/nmbs-groep/investeringsplan
Lees volledig investeringsplan via : http://www.b-holding.be/nmbs-groep/investeringsplan
Nog (slechts) twee tracés voor nieuwe spoorweg
Voor de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven komen nog slechts twee tracés in aanmerking. ‘Een gemiste kans om alle goederenvervoer in de stad ondergronds te krijgen’, zegt Jef Rombouts, geestelijke vader van het afgevoerde Ring-tracé.
'Ons voorstel volgt vanuit de haven de bestaande spoorlijn, gaat over de hogesnelheidslijn, om hierna onmiddellijk te bundelen met de Ring op niveau -1 tot aan het oud postgebouw van Berchem’, zegt Jef Rombouts, voorzitter van Red De Voorkempen, die het dossier al twintig jaar volgt. ‘Het tracé gaat hierbij onder het Albertkanaal door en loopt de hele tijd in een koker. In Berchem wordt afgebogen om parallel met goederenspoor L15 naar Lier te gaan in een aparte spoortunnel.’
Lees hier verder ...
Bron: Het Nieuwsblad - 19/06/2013
'Ons voorstel volgt vanuit de haven de bestaande spoorlijn, gaat over de hogesnelheidslijn, om hierna onmiddellijk te bundelen met de Ring op niveau -1 tot aan het oud postgebouw van Berchem’, zegt Jef Rombouts, voorzitter van Red De Voorkempen, die het dossier al twintig jaar volgt. ‘Het tracé gaat hierbij onder het Albertkanaal door en loopt de hele tijd in een koker. In Berchem wordt afgebogen om parallel met goederenspoor L15 naar Lier te gaan in een aparte spoortunnel.’
Lees hier verder ...
Bron: Het Nieuwsblad - 19/06/2013
Treinramp Wetteren: Dirk Van Mechelen pleit voor doortrekking goederenlijn 11
Enkele weken geleden bracht ondervoorzitter van het Vlaams Parlement en burgemeester van Kapellen Dirk Van Mechelen (Open VLD) bij Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de doortrekking van goederenlijn 11 opnieuw ter sprake. De treinramp in Wetteren maakt het debat over dit dossier nu brandend actueel. Met een uitgebouwde goederenlijn 11 hoeven er geen chemische transporten meer door Ekeren, Kapellen, Heide, Kalmthout en Essen meer te rijden. Lees hier verder ...
Bron: Nieuwsblad - 08/05/2013
Bekijk hier ook het item op ATV.
Meer info over lijn 11 vindt u via deze link.
Alles over de treinramp in Wetteren oa via deze link.
.
Bron: Nieuwsblad - 08/05/2013
Bekijk hier ook het item op ATV.
Meer info over lijn 11 vindt u via deze link.
Alles over de treinramp in Wetteren oa via deze link.
.
Vlaanderen gaat bewoners informeren over A102 en R11
Dit najaar trekt de Vlaamse overheid met reizende infomarkten naar de bewoners langs de tracés van de nieuwe A 102 en de opnieuw in te richten R11. Zowel Mortsel, Merksem en Wijnegem worden bezocht. Het Agentschap Wegen en Verkeer organiseert eind september een reizende infomarkt om de bevolking te informeren over de plannen. Op 20 september gebeurt dat in Mortsel, op 22 september in Merksem en op 23 september in Wijnegem. Geïnteresseerden zullen de plannen daar kunnen inkijken. Een formele inspraakronde over het kennisgevingsdossier voor het plan-MER volgt dan in het najaar.
Bron: Het Nieuwsblad - 26/04/2013
Foto: Poortoost.be
Bron: Het Nieuwsblad - 26/04/2013
Foto: Poortoost.be
Tweede spoorontsluiting haven van Antwerpen op de helling
Gisteren (5/2) lichtte de NMBS-top zijn investeringsplan 2013-2025 in de Kamercommissie toe. Daaruit blijkt dat er geen geld is voorzien voor een tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen.
Jannie Haeck, die aan het hoofd staat van de holding van de NMBS, stelde het investeringsplan van de NMBS Groep voor in de Kamercommissie 'Infrastructuur'. Het gaat in totaal om een bedrag van 26 miljard euro dat de NMBS, krachtens een principeakkoord van de federale regering, de volgende dertien jaar zal mogen besteden aan spoorlijnen, stations en rollend materieel. Nog altijd worden de investeringen van de NMBS Groep tussen het noorden en het zuiden van het land verdeeld volgens de 60/40 verdeelsleutel. Dit betekent dat Vlaanderen 60% van dit bedrag zal mogen investeren, tegenover 40% voor Wallonië. Door deze rigoureuze verdeling kunnen en zullen bepaalde werken zowel in Vlaanderen als in Wallonië vertraging oplopen, omdat de toegekende enveloppe zal zijn opgebruikt. Eén van de belangrijkste slachtoffers aan Vlaamse kant lijkt de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen te worden. Op deze tweede ontsluiting wordt al lang aangedrongen, maar daarvoor zou er tot 2025 geen geld voorhanden zijn. Het dossier van de tweede spoorontsluiting sleept al minstens twee decennia aan, onder andere omdat de Vlaamse regering nog steeds geen tracé heeft gekozen. Begin 2012 werden vier opties voorgesteld en voor het einde van het jaar moest de regering zich uitspreken. In dat geval zouden de werken ergens in 2015 gestart kunnen worden. Maar de beslissing is toen - opnieuw - uitgesteld, omdat meer tijd nodig was om twee nieuwe alternatieve tracés te bestuderen. Verwacht wordt dat de Vlaamse regering ten vroegste na de zomer van 2013 een beslissing zal nemen.
Mogelijk heeft de Vlaamse besluiteloosheid de NMBS aangespoord om deze nieuwe infrastructuur van de prioriteitenlijst te schrappen.
Bron: De Lloyd - 06/02/2013
Jannie Haeck, die aan het hoofd staat van de holding van de NMBS, stelde het investeringsplan van de NMBS Groep voor in de Kamercommissie 'Infrastructuur'. Het gaat in totaal om een bedrag van 26 miljard euro dat de NMBS, krachtens een principeakkoord van de federale regering, de volgende dertien jaar zal mogen besteden aan spoorlijnen, stations en rollend materieel. Nog altijd worden de investeringen van de NMBS Groep tussen het noorden en het zuiden van het land verdeeld volgens de 60/40 verdeelsleutel. Dit betekent dat Vlaanderen 60% van dit bedrag zal mogen investeren, tegenover 40% voor Wallonië. Door deze rigoureuze verdeling kunnen en zullen bepaalde werken zowel in Vlaanderen als in Wallonië vertraging oplopen, omdat de toegekende enveloppe zal zijn opgebruikt. Eén van de belangrijkste slachtoffers aan Vlaamse kant lijkt de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen te worden. Op deze tweede ontsluiting wordt al lang aangedrongen, maar daarvoor zou er tot 2025 geen geld voorhanden zijn. Het dossier van de tweede spoorontsluiting sleept al minstens twee decennia aan, onder andere omdat de Vlaamse regering nog steeds geen tracé heeft gekozen. Begin 2012 werden vier opties voorgesteld en voor het einde van het jaar moest de regering zich uitspreken. In dat geval zouden de werken ergens in 2015 gestart kunnen worden. Maar de beslissing is toen - opnieuw - uitgesteld, omdat meer tijd nodig was om twee nieuwe alternatieve tracés te bestuderen. Verwacht wordt dat de Vlaamse regering ten vroegste na de zomer van 2013 een beslissing zal nemen.
Mogelijk heeft de Vlaamse besluiteloosheid de NMBS aangespoord om deze nieuwe infrastructuur van de prioriteitenlijst te schrappen.
Bron: De Lloyd - 06/02/2013
Pas in 2014 beslissing over spoorontsluiting haven
De beslissing over het tracé dat de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven zal volgen, valt ten vroegste in 2014. Dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits op een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Marleen Vanderpoorten (Open Vld). Normaal moest de knoop eind 2012 doorgehakt zijn.
Lees hier verder ...
Bron: Het Laatste Nieuws - 11/01/2013
Lees hier verder ...
Bron: Het Laatste Nieuws - 11/01/2013
Merksem Leefbaar: 'fijn stof normen en geluidsnormen zijn overschreden'
Professor Dr. Dirk Avonts, Vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg voegt toe: “Gezond leven is een recht. De burger kan zich niet beschermen tegen deze milieustressoren. Daarom treft de overheid hierin een grote verantwoordelijkheid. Het is juist nu het moment om met de nieuwe infrastructuur de huidige situatie te verbeteren in plaats van te verergeren.'
Lees hier het volledige artikel ...
Bron: Nieuwsblad - 19/12/2012
Lees hier het volledige artikel ...
Bron: Nieuwsblad - 19/12/2012
Limieten fijn stof en lawaai overschreden in Merksem
Ook ATV besteedde aandacht aan de situatie in Merksem. Via deze link kan u de reportage opnieuw bekijken.
Bron: ATV - 17/12/2012
Bron: ATV - 17/12/2012
Prof. Dr. Avonts over de geluidsmetingen met Idea
Prof. Dirk Avonts komt op onze info-avond onze meetresultaten verklaren. Met deze nieuwe metingen, kan veel preciezere data verkregen worden en zo kan een bestuur rekening houden met de gevolgen voor de bevolking.
Luister hier ...
Bron: Radio 2 - 13/12/2012
Luister hier ...
Bron: Radio 2 - 13/12/2012
Fijn stof: limiet dit jaar al 41x overschreden in Merksem !
Volgens nieuwe, wetenschappelijk uitgevoerde metingen in samenwerking met de Universiteit van Gent, werd aangetoond dat in district Merksem het geluidsniveau dermate hoog is dat het schadelijk is voor de inwoners. Ook werd het maximum daggemiddelde voor fijn stof dit jaar (tot 1 december) hier maar liefst 41 keer overschreden.
Met deze nieuwe gegevens wil actiegroep Merksem Leefbaar de overheid wijzen op haar verantwoordelijkheid, zeker met het oog op de nieuw geplande infrastructuur in en rond Antwerpen. Daarom organiseert Merksem Leefbaar hierrond een infoavond. Tijdens deze infoavond zal Prof. Dr. Dirk Avonts, Vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg Universiteit Gent, de gemeten waardes alsook de invloed hiervan op de gezondheid van de inwoners toelichten. Vervolgens komt Jef Rombouts, voorzitter van Red de Voorkempen aan het woord over het goederenspoor.
Praktisch: Wanneer: Donderdag 13 december 2012, 19u30 -
Waar: Fort van Merksem, Kleine polyvalente zaal (volg de pijlen)
Bron: Het Stroboerke - 10/12/2012
Met deze nieuwe gegevens wil actiegroep Merksem Leefbaar de overheid wijzen op haar verantwoordelijkheid, zeker met het oog op de nieuw geplande infrastructuur in en rond Antwerpen. Daarom organiseert Merksem Leefbaar hierrond een infoavond. Tijdens deze infoavond zal Prof. Dr. Dirk Avonts, Vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg Universiteit Gent, de gemeten waardes alsook de invloed hiervan op de gezondheid van de inwoners toelichten. Vervolgens komt Jef Rombouts, voorzitter van Red de Voorkempen aan het woord over het goederenspoor.
Praktisch: Wanneer: Donderdag 13 december 2012, 19u30 -
Waar: Fort van Merksem, Kleine polyvalente zaal (volg de pijlen)
Bron: Het Stroboerke - 10/12/2012
Ten vroegste medio 2020 verkeer over de A102
De aanleg van de A102 kan ten vroegste medio 2017 van start gaan. De voorkeur van Wegen en Verkeer gaat uit naar een cut&cover-tunnel. ‘Groen en alle gemeenten eisen een geboorde tunnel', zegt Groen-volksvertegenwoordiger Dirk Peeters.
In het grote Antwerpse mobiliteitsdebat kwam de A102 tussen Merksem en Wommelgem de voorbije maanden steeds hoger op de prioriteitenlijst te staan. De commissie Mobiliteit en Openbare Werken, die in het Vlaamse parlement de ontwikkelingen rond het Masterplan 2020 volgt, kreeg zopas een stand van zaken inzake die nieuwe hoofdweg met twee keer twee rijstroken, die volgens velen als missing link tussen de E313 en de noordkant van Antwerpen de Ring al flink zou ontlasten. Lees verder ...
Het Nieuwsblad - 07/12/2012
In het grote Antwerpse mobiliteitsdebat kwam de A102 tussen Merksem en Wommelgem de voorbije maanden steeds hoger op de prioriteitenlijst te staan. De commissie Mobiliteit en Openbare Werken, die in het Vlaamse parlement de ontwikkelingen rond het Masterplan 2020 volgt, kreeg zopas een stand van zaken inzake die nieuwe hoofdweg met twee keer twee rijstroken, die volgens velen als missing link tussen de E313 en de noordkant van Antwerpen de Ring al flink zou ontlasten. Lees verder ...
Het Nieuwsblad - 07/12/2012
‘Versnelde aanleg A102 lost mobiliteitsknoop niet op’
Rand mengt zich in stedelijke coalitiegesprekken. Volgens Red de Voorkempen biedt een versnelde aanleg van de A102 geen oplossing voor de mobiliteitsproblemen. De milieubeweging uit de groene stadsrand pleit voor een ondergrondse aanleg zodat het noordelijk stadsrandbos niet in het gedrang komt.
...
Gouverneur Cathy Berx kreeg de opdracht van de Vlaamse regering om de mobiliteitsknoop te ontwarren. ‘Veel resultaten zijn er nog niet en de gouverneur zou maar beter snel opnieuw in actie schieten om alsnog een consensus omtrent het Masterplan 2020 (Poort Oost) te bewerkstelligen. Dat verwachten ook de tientallen burgers en verenigingen die al vele uren tijd en werk hebben ingestoken in het formuleren van voorstellen, bemerkingen en suggesties’, vindt Jef Rombouts.
Lees verder ...
...
Gouverneur Cathy Berx kreeg de opdracht van de Vlaamse regering om de mobiliteitsknoop te ontwarren. ‘Veel resultaten zijn er nog niet en de gouverneur zou maar beter snel opnieuw in actie schieten om alsnog een consensus omtrent het Masterplan 2020 (Poort Oost) te bewerkstelligen. Dat verwachten ook de tientallen burgers en verenigingen die al vele uren tijd en werk hebben ingestoken in het formuleren van voorstellen, bemerkingen en suggesties’, vindt Jef Rombouts.
Lees verder ...
Reeds 1500 handtekeningen afgegeven aan district Merksem
Merksemnaar Guido Van den Broeck verzamelde de voorbije weken 1500 handtekeningen uit protest tegen de aanleg van de autostrade A102 en een goederentrein op vier à zes meter hoogte. Donderdag overhandigt hij de handtekeningen aan de districtsvoorzitter. De tweede spoorontsluiting van de haven voorziet een spoorlijn voor een goederentrein op vier tot zes meter hoogte en de autostrade A102. "Dat komt naast onze wijk", vertelt Van den Broeck, zelf ooit nog sociaal rechter. "Naast jonge gezinnen en buurtbewoners, zal ook het Jan Palfijnziekenhuis, het dienstencentrum De Brem en voetbalclub Seja zware hinder ondervinden." Van den Broeck vreest voor overlast door het lawaai en het fijn stof dat het met zich meebrengt. Met "Merksem Leefbaar" hebben ook verschillende buren een affiche met een groene boom voor de venster gehangen. Lees verder...
Guido (73) verzamelt 1.500 handtekeningen tegen goederenspoor
De mogelijke aanleg van een bovengronds goederenspoor en de autosnelweg A102 veroorzaakt in een deel van Merksem ongerustheid. Inwoner Guido Van den Broeck (73) verzamelde al meer dan 1.500 handtekeningen tegen de plannen. "Ik doe dit niet voor mezelf, maar voor de volgende generaties", zegt Van den Broeck. De mogelijke aanleg van een bovengronds goederenspoor en de autosnelweg A102 veroorzaakt in een deel van Merksem ongerustheid. Lees verder ...
Bron: Het Laatste Nieuws 29/09/2012 pag. 42
Go Guido !
De mogelijke aanleg van een bovengronds goederenspoor en de autosnelweg A102 veroorzaakt in een deel van Merksem ongerustheid. Inwoner Guido Van den Broeck (73) verzamelde al meer dan 1.500 handtekeningen tegen de plannen. "Ik doe dit niet voor mezelf, maar voor de volgende generaties", zegt Van den Broeck. De mogelijke aanleg van een bovengronds goederenspoor en de autosnelweg A102 veroorzaakt in een deel van Merksem ongerustheid. Lees verder ...
Bron: Het Laatste Nieuws 29/09/2012 pag. 42
Go Guido !
Vier tracés mogelijk voor tweede spoorontsluiting haven Antwerpen
De dienst Milieueffectenrapportage (MER) van de Vlaamse overheid zal vier tracés onderzoeken waarlangs de tweede spoorontsluiting in Antwerpen gerealiseerd kan worden. De dienst Milieueffectenrapportage heeft dus vier tracés geselecteerd om nader te onderzoeken op onder andere de effecten op de gezondheid van de omwonenden, de effecten van trillingen door het spoorverkeer, de invloed op het grondwater, de blootstelling aan verschillende geluidsniveaus en de impact van drukker treinverkeer op de bestaande lijnen. Lees verder ...
[Belangrijk : Het onderzoek naar de tracés voor de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen zou begin november afgerond worden. De Vlaamse overheid zou dan voor het eind van het jaar een beslissing nemen. In een ideaal scenario zouden de werkzaamheden aan de ontsluiting die dringend nodig is dan in 2015 kunnen starten. ]
Bron: De Lloyd (via GVA) - 05/09/2012
[Belangrijk : Het onderzoek naar de tracés voor de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen zou begin november afgerond worden. De Vlaamse overheid zou dan voor het eind van het jaar een beslissing nemen. In een ideaal scenario zouden de werkzaamheden aan de ontsluiting die dringend nodig is dan in 2015 kunnen starten. ]
Bron: De Lloyd (via GVA) - 05/09/2012
Fotospecial. Protest stapt van districtshuis naar Sportpaleis
Merksem Leefbaar, Groen, Rood, PVDA, ze waren zondag allemaal aanwezig aan het districtshuis om samen richting Sportpaleis te stappen. Met slogans als 'pure waanzin', 'fijn stof is slecht', 'overkap die grap' willen ze hun standpunt en visie overbrengen aan bevolking en politici.
Bekijk alle foto's via deze link ...
Bekijk alle foto's via deze link ...
Bevraging over de A102
Minister Hilde Crevits vroeg gouverneur Cathy Berckx om voor de projecten uit "Poort Oost" procesbegeleider te zijn.De gouverneur nam die taak aan: "om de realisatie van deze grote infrastructuur¬werken op elkaar af te stemmen zal ik de diverse processen zo goed als mogelijk trachten te coördineren en te faciliteren. Door een zo ruim mogelijke open communicatie en participatie moeten zowel het maatschappelijk als het lokaal politiek draagvlak worden gemaximaliseerd." Lees verder ...
Bron: GVA - 06/07/2012
Zie hier ATV
[Ook Merksem Leefbaar heeft deelgenomen aan deze eerste vragenronde]
Minister Hilde Crevits vroeg gouverneur Cathy Berckx om voor de projecten uit "Poort Oost" procesbegeleider te zijn.De gouverneur nam die taak aan: "om de realisatie van deze grote infrastructuur¬werken op elkaar af te stemmen zal ik de diverse processen zo goed als mogelijk trachten te coördineren en te faciliteren. Door een zo ruim mogelijke open communicatie en participatie moeten zowel het maatschappelijk als het lokaal politiek draagvlak worden gemaximaliseerd." Lees verder ...
Bron: GVA - 06/07/2012
Zie hier ATV
[Ook Merksem Leefbaar heeft deelgenomen aan deze eerste vragenronde]
Spitsstroken moeten E40 en E19 ontlasten
In Vlaanderen komen er de komende jaren twee spitsstroken bij. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) bekendgemaakt. De stroken moeten op de E40 de drukte tijdens de avondspits doen afnemen tussen Sterrebeek en Holsbeek, en op de E19 tussen Antwerpen-Noord en Sint-Job-in-'t-Goor. Lees verder ...
Bron: VRT - De Redactie - 14/06/2012
Het ATV-item kan je bekijken door hier te klikken.
Bron: VRT - De Redactie - 14/06/2012
Het ATV-item kan je bekijken door hier te klikken.
Nog geen zekerheid over financiering tweede spoorontsluiting
Er is nog geen zekerheid over de financiering van de tweede havenontsluiting. Wat wel vaststaat: de overweg aan de Lispersteenweg in Lier verdwijnt sowieso. Ondanks verscheidene infodagen door Infrabel blijven er heel wat onduidelijkheden bestaan over de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. De Lierse volksvertegenwoordiger Bert Wollants (N-VA) vroeg daarom uitleg aan minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS). Wollants wilde onder meer weten wanneer de werkzaamheden zouden beginnen. Lees verder ...
Bron: GVA - 03/04/2012
Bron: GVA - 03/04/2012
Infoavond Groen over Tweede Spoorontsluiting
Op dinsdag 24 april gaf Groen in Nijlen [en op 19 maart in Merksem] een druk bijgewoonde presentatie over de plannen voor de Ijzeren Rijn en de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen. Je kan de volledige presentatie hier downloaden.
Bron: Dirk Peeters - 26/04/2012
Bron: Dirk Peeters - 26/04/2012
Bezwaar tegen bouwvergunning Oude Landen
De officiële procedure tegen de bouwvergunning Oude Landen werd opgestart tijdens de districtsraad van Merksem van 22 maart. Dit gebeurde met de goedkeuring van een schrijven aan de Vlaamse overheid waarin naast het bezwaar tegen de bouwvergunning ook werd opgeroepen tot overleg. Lees verder ...
Het Nieuwsblad - 24/03/2012
De officiële procedure tegen de bouwvergunning Oude Landen werd opgestart tijdens de districtsraad van Merksem van 22 maart. Dit gebeurde met de goedkeuring van een schrijven aan de Vlaamse overheid waarin naast het bezwaar tegen de bouwvergunning ook werd opgeroepen tot overleg. Lees verder ...
Het Nieuwsblad - 24/03/2012
Minister Magnette vergroot onduidelijkheid over havenontsluiting
De plannen van Infrabel voor een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven blijven voor onzekerheid zorgen. Senator Frank Boogaerts (N-VA) wilde van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) duidelijkheid krijgen. Tot ieders verbijstering gaf Magnette (foto) toe dat de regering niet alleen de open sleuf via Mortsel, Boechout en Lier of de lange boortunnel onderzoekt. Hij zei: "Momenteel is er nog geen definitieve oplossing en worden nog meerdere tracévarianten onderzocht." Lees Verder ...
Bron: GVA - 20/03/2012
De plannen van Infrabel voor een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven blijven voor onzekerheid zorgen. Senator Frank Boogaerts (N-VA) wilde van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) duidelijkheid krijgen. Tot ieders verbijstering gaf Magnette (foto) toe dat de regering niet alleen de open sleuf via Mortsel, Boechout en Lier of de lange boortunnel onderzoekt. Hij zei: "Momenteel is er nog geen definitieve oplossing en worden nog meerdere tracévarianten onderzocht." Lees Verder ...
Bron: GVA - 20/03/2012
Bomen planten voor een leefbare wijk
Plant een boom werd zaterdagmiddag erg letterlijk genomen door een aantal politici, werkmannen van de Stad Antwerpen en vele buurtbewoners. Ze kwamen samen om tussen de snelweg en de Ijsvogelstraat in Merksem bomen te planten.Het is meer dan enkel bomen planten, het is ook een beetje een symbolische actie om de buurt leefbaar te houden. Lees verder ...
Bron: Het Nieuwsblad - 17/03/2012
Bron: Het Nieuwsblad - 17/03/2012
Stad in beroep tegen vergunning tweede spoorontsluiting haven
De stad Antwerpen zal beroep aantekenen tegen de bouwvergunning die het Vlaams Gewest heeft toegekend aan de zogenaamde 'vertakking Oude Landen' die spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel plant voor de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Dat heeft het Antwerpse college van burgemeester en schepenen vrijdag beslist. Lees verder ...
Bron: GVA - 02/03/2012
Bron: GVA - 02/03/2012
Bewoners langs traject spoorontsluiting in Merksem reageren tegen plannen Infrabel
Persbericht namens de bezorgde bewoners
Tot onze verbijstering heeft Infrabel vorige week een bouwvergunning gekregen voor de bovengrondse aanleg van de spoorvertakking Oude Landen in Ekeren. Dit terwijl de plan-MER voor de rest van de spoorontsluiting nu net loopt. In Merksem zijn wij als burgers die langs dit traject wonen, erg ongerust over deze plannen en wij willen hiertegen reageren. We hebben begrepen dat dit maandag besproken zal worden op de gemeenteraad en we vragen dan ook dat het stadsbestuur rekening houdt met de leefbaarheid in onze wijken en dus verzet zal aantekenen tegen deze bouwvergunning voor Infrabel.
Lees verder ...
Bron: Stroboerke - 02/03/2012
Tot onze verbijstering heeft Infrabel vorige week een bouwvergunning gekregen voor de bovengrondse aanleg van de spoorvertakking Oude Landen in Ekeren. Dit terwijl de plan-MER voor de rest van de spoorontsluiting nu net loopt. In Merksem zijn wij als burgers die langs dit traject wonen, erg ongerust over deze plannen en wij willen hiertegen reageren. We hebben begrepen dat dit maandag besproken zal worden op de gemeenteraad en we vragen dan ook dat het stadsbestuur rekening houdt met de leefbaarheid in onze wijken en dus verzet zal aantekenen tegen deze bouwvergunning voor Infrabel.
Lees verder ...
Bron: Stroboerke - 02/03/2012
Tweede spoorontsluiting
Voor het milieueffectenrapport van de tweede spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen vindt er van 1 tot 30 maart een openbare kennisgeving plaats. In deze periode kunt u het dossier inkijken en reacties bezorgen aan de Vlaamse overheid. Lees verder ...
Bron: GVA - 27/02/2012
Bron: GVA - 27/02/2012
Goederentreinen zullen mensen wakker houden
EKEREN - Red De Voorkempen stelt in een reactie verbijsterd te zijn over de verleende bouwvergunning voor de nieuwe spoorvertakking, zeker in deze vorm. Lees verder ...
Bron: Het Nieuwsblad - 22/02/2012
Bron: Het Nieuwsblad - 22/02/2012
Burgemeesters bundelen krachten in mobiliteitsdossiers
Onder impuls van de gemeente Schoten hebben de districten Deurne en Merksem en de gemeenten Schoten, Wijnegem en Wommelgem een gezamelijke brief verzonden naar de gouverneur en naar de Vlaamse overheid. Hierin maken ze hun standpunt bekend rond enkele actuele mobiliteitsdossiers in de regio. De bestuurders hebben vier duidelijke standpunten. Lees verder ...
Bron: GVA - 07/12/2011
Onder impuls van de gemeente Schoten hebben de districten Deurne en Merksem en de gemeenten Schoten, Wijnegem en Wommelgem een gezamelijke brief verzonden naar de gouverneur en naar de Vlaamse overheid. Hierin maken ze hun standpunt bekend rond enkele actuele mobiliteitsdossiers in de regio. De bestuurders hebben vier duidelijke standpunten. Lees verder ...
Bron: GVA - 07/12/2011
Buurtbewoners tegenover Infrabel in dossier-Oude Landen
In het Centraal Station vond een informatiesessie plaats rond enkele mobiliteitsdossiers voor Antwerpen. Daaronder dat van de tweede Havenontsluiting van de Antwerpse haven. Buurtcomités en buurtbewoners, ook die Uit de buurt Oude Landen in Ekeren [en ook Merksem Leefbaar], waren in groten getale aanwezig. Lees verder ...
Bron: GVA - 23/11/2011
Bron: GVA - 23/11/2011
Comité vreest dat locomotieven helling niet op kunnen
EKEREN - Binnenkort loopt het openbaar onderzoek af voor een nieuwe goederspoorlijn. Philippe Deleu en Jan Breugelmans vrezen dat de helling van het spoor te steil zal zijn en dat de locomotieven er niet op zullen raken. Infrabel plant een vertakkingscomplex met een verdubbeling van de spoorbundel en een nieuw rangeerstation op goederenspoorlijn A27. Met het oog op deze plannen richtten enkele bewoners buurtcomité De Oude Landen op.. Lees verder ...
Bron: Forum van het rijdend - 14/07/2011
Bron: Forum van het rijdend - 14/07/2011
Hoe de cut&cover-tunnel eruit zal zien
Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits gaf donderdagmiddag met een uitvoerige powerpoint-presentatie meer inzicht in de details van de toekomstige tunnel tussen het Oosterweelknooppunt en de Antwerpse ring ter hoogte van Schijnpoort (aan het Sportpaleis). Lees verder ...
Bron - GVA - 07/07/2011
Bron - GVA - 07/07/2011
Cartoons vragen aandacht voor A102
Terwijl de zenuwachtigheid over Oosterweel stijgt, proberen Antwerpse randgemeenten en districten de nieuwe snelweg A102 op de agenda te krijgen. Vrijdag werd de eerste megacartoon onthuld langs het tracé van de nieuwe snelweg. Dat loopt door de gemeenten Schoten, Wijnegem en Wommelgem en door de Antwerpse districten Deurne en Merksem.
De borden moeten voorbijgangers en de Vlaamse regering er op ludieke wijze van overtuigen dat de A102 — als die er al komt — zeker in een tunnel moet komen te liggen, met het oog op de natuur en de leefbaarheid. Lees verder ...
Bron: De Standaard - 18/09/2010
De borden moeten voorbijgangers en de Vlaamse regering er op ludieke wijze van overtuigen dat de A102 — als die er al komt — zeker in een tunnel moet komen te liggen, met het oog op de natuur en de leefbaarheid. Lees verder ...
Bron: De Standaard - 18/09/2010
"A102 aanleggen zinloos als tracé BAM wordt aangehouden"
De aanleg van de A102, ten oosten van Antwerpen tussen Ekeren en Wommelgem, is "totaal nutteloos" in de huidige configuratie van de Oosterweelverbinding. Dat zegt stRaten-generaal op een persconferentie. "Het is een zinloze investering: de snelweg zal nauwelijks verkeer aantrekken. Enkel in combinatie met het Meccano-tracé is de aanleg van A102 gerechtvaardigd", luidt het. Lees verder ...
GVA - 14/09/2010
GVA - 14/09/2010
Geluidskaarten Antwerpen klaar – geluid bijna overal in ’t stad te hoog
Recent werden de geluidsbelastingskaarten voor de agglomeratie Antwerpen afgewerkt. Deze brengen de geluidsoverlast van grote wegen, spoorwegen en industrie in de stad in kaart. Vooral de geluidsdruk door wegverkeer blijkt problematisch. In de omgeving van de Antwerpse Ring worden ruim 150.000 mensen blootgesteld aan een te hoge geluidsoverlast van het drukke verkeer. Bijna nergens in de stad wordt voldaan aan de geluidsnormen die de Wereldgezondheidsorganisatie als ‘gezond’ naar voor schuift. Geluidsoverlast leidt volgens onderzoek van de WGO tot te hoge bloeddruk, migraine, hartproblemen, depressies en leerachterstand bij kinderen. Lees verder ...
Bron: BBL - 02/04/2010
Bron: BBL - 02/04/2010
"Verkeerslawaai jaagt 3.000 Antwerpenaren vroegtijdig dood in"
Volgens Erik De Bruyn (sp.a-rood), die zich baseerde op de geluidskaart van Antwerpen en internationaal onderzoek, ondervinden minstens 41.463 Antwerpenaren ernstige hinder door verkeerslawaai, slikken 28.400 Antwerpenaren medicijnen ten gevolge van verkeerslawaai en zien nog eens 17.131 Antwerpen hun woning door verkeerslawaai in waarde dalen. Tenslotte overlijden ook 3.073 Antwerpenaren vroegtijdig door een hartinfarct ten gevolge van het verkeerslawaai. Lees verder ...
GVA - 22/03/2010
GVA - 22/03/2010
Schoten stelt zich vragen bij mogelijke bouw A102
De discussie rond de mobiliteit in en rond Antwerpen en over een mogelijke derde Scheldeverbinding beroert niet enkel de gemoederen in de stad zelf maar ook in de buurgemeenten. Het bestuur van Schoten heeft alleszins bedenkingen bij de plannen voor de bouw van de A102.
Lees verder ...
Bron: GVA - 22/03/2010
Lees verder ...
Bron: GVA - 22/03/2010