Hieronder vind je de lokale partijstandpunten aangaande de A102, het goederenspoor, en de huidige lawaaioverlast, van de partijen die in Merksem opkomen tijdens de verkiezingen op 14 oktober,.
Je zal merken dat alle partijen lokaal hetzelfde willen in Merksem: de A102 en het goederenspoor moeten onder de grond, bij sommigen ook : de open ruimte moet bewaard blijven. Wat betreft de aanpak van de huidge overlast, zijn er enkele accentverschillen, maar alle partijen willen de hinder terugdringen.
De verkondigde standpunten zijn terug te vinden in het programma van de desbetreffende partij. De link naar de programma's vind je steeds in de laatste zin terug, zodat je het volledige programma kan nalezen en dan beslissen of deze partij jouw standpunten écht goed vertegenwoordigd. En of ze ook in die andere mobiliteitsdossiers (Openbaar vervoer, Oosterweel, Bredabaan, Kanaalweg, Liefkenshoektunnel, ...) willen doen wat jij vindt dat nodig is. En of ze daartoe een concreet programma, een visie aanbieden, ook op stadsniveau, en op Vlaams niveau ? Met betrekking tot die laatste twee niveaus verwijzen we je voor een kritische blik graag door naar de site van Ademloos, wij hebben ons beperkt tot de lokale standpunten over deze twee plaatselijke thema's.
Ter info: de rangschikking hieronder is ingegeven volgens de lijstnummers die zijn toegekend.
De verkondigde standpunten zijn terug te vinden in het programma van de desbetreffende partij. De link naar de programma's vind je steeds in de laatste zin terug, zodat je het volledige programma kan nalezen en dan beslissen of deze partij jouw standpunten écht goed vertegenwoordigd. En of ze ook in die andere mobiliteitsdossiers (Openbaar vervoer, Oosterweel, Bredabaan, Kanaalweg, Liefkenshoektunnel, ...) willen doen wat jij vindt dat nodig is. En of ze daartoe een concreet programma, een visie aanbieden, ook op stadsniveau, en op Vlaams niveau ? Met betrekking tot die laatste twee niveaus verwijzen we je voor een kritische blik graag door naar de site van Ademloos, wij hebben ons beperkt tot de lokale standpunten over deze twee plaatselijke thema's.
Ter info: de rangschikking hieronder is ingegeven volgens de lijstnummers die zijn toegekend.
Lijst nr. 1
De A102 en het goederenspoor kunnen voor ons enkel in een geboorde tunnel, dus geen bruggen, bermen of andere constructies die het uitzicht verknoeien en ook voor extra geluidsoverlast zorgen. Wij hebben in Merksem al voldoende hinder van de reeds bestaande spoorweg en snelwegen.
Wij vinden trouwens ook al jaren dat er geluidsschermen moeten komen om de wijken Distelhoek, Ijskelder en jullie wijk toch iets of wat te ontlasten van het lawaai.
(Bij gebrek aan een programma on-line, ingestuurd door Kris Janssens)
Wij vinden trouwens ook al jaren dat er geluidsschermen moeten komen om de wijken Distelhoek, Ijskelder en jullie wijk toch iets of wat te ontlasten van het lawaai.
(Bij gebrek aan een programma on-line, ingestuurd door Kris Janssens)
Lijst nr. 2
Huidige hinder : Neveneffecten van toegenomen verkeer moeten we efficient bestrijden. Er bestaan technische middelen zoals geluidsschermen en fluisterasfalt om overlast te beperken.
A102 en het goederenspoor : De N-VA wil het havenverkeer en zwaar vervoer via een tweede spoorontsluiting en de A102 sneller om Antwerpen heen leiden en dat via een maximale ondergrondse oplossing. De leefbaarheid van de woonkernen in Ekeren en Merksem is voor ons van prioritair belang. Daarom willen we een zo groot mogelijke planologische bundeling van de verschillende projecten. Vandaag ontbreekt die noodzakelijke koppeling tussen A102 (waarvoor nog geen enkel planproces is opgestart) en de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen (waar momenteel een plan-MER loopt waarbij twee tracés voorliggen (met onder meer een lange boortunnel). Ook het project Oude Landen en ontdubbeling van de spoorlijn had beter deel uitgemaakt van hetzelfde proces.
Klik hier voor het volledige programma.
A102 en het goederenspoor : De N-VA wil het havenverkeer en zwaar vervoer via een tweede spoorontsluiting en de A102 sneller om Antwerpen heen leiden en dat via een maximale ondergrondse oplossing. De leefbaarheid van de woonkernen in Ekeren en Merksem is voor ons van prioritair belang. Daarom willen we een zo groot mogelijke planologische bundeling van de verschillende projecten. Vandaag ontbreekt die noodzakelijke koppeling tussen A102 (waarvoor nog geen enkel planproces is opgestart) en de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen (waar momenteel een plan-MER loopt waarbij twee tracés voorliggen (met onder meer een lange boortunnel). Ook het project Oude Landen en ontdubbeling van de spoorlijn had beter deel uitgemaakt van hetzelfde proces.
Klik hier voor het volledige programma.
Lijst nr. 3
Het Vlaams Belang heeft geen problemen met deze infrastructuur, maar pleit er wel op dat de rust van bejaarden, zieken en vele bewoners in deze buurt gegarandeerd moet blijven. Daarom eist het Vlaams Belang dat zowel de autoweg als de spoorlijn volledig in een geboorde tunnel moet worden ondergebracht. Wij pleiten ook voor het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel.Dit alles lazen we hier.
Lijst nr.
Huidige hinder : Afdoende geluidswerende maatregelen langs de verkeerswisselaar A12-E19 en langs de E19 tot Kapelsesteenweg-Bredabaan. + metingen. De vraag naar opschorting van tol in de Liefkenshoektunnel als
tijdelijke en kortetermijnmaatregel om de capaciteit van het bestaande wegennet te optimaliseren. Een beperking van de snelheid op de Antwerpse Ring en de E19 tot aan verkeerswisselaar A12-E19 als maatregel om op korte termijn
fijnstof- en geluidsoverlast in Merksem te verminderen.
A102 en het goederenspoor : Indien er op termijn een reële behoefte is aan bijkomende goederensporen rond Antwerpen, kan een havenontsluiting via de reservatiestrook enkel indien de infrastructuur over het hele traject in Merksem ondergronds in een geboorde tunnel ligt. Indien op termijn blijkt dat de aanleg van de A102 ook na het instellen van zachte maatregelen, een reële bijdrage levert aan het verkorten van verplaatsingsstromen en de verbetering van de levenskwaliteit in Merksem en in Antwerpen, zonder nieuwe verkeersstromen aan te trekken, kan de aanleg van de A102 via de reservatiestrook enkel indien de infrastructuur over het hele traject ondergronds in een geboorde tunnel ligt.
Maar lees vooral ook hun andere ideeën qua mobiliteit. Klik hier.
tijdelijke en kortetermijnmaatregel om de capaciteit van het bestaande wegennet te optimaliseren. Een beperking van de snelheid op de Antwerpse Ring en de E19 tot aan verkeerswisselaar A12-E19 als maatregel om op korte termijn
fijnstof- en geluidsoverlast in Merksem te verminderen.
A102 en het goederenspoor : Indien er op termijn een reële behoefte is aan bijkomende goederensporen rond Antwerpen, kan een havenontsluiting via de reservatiestrook enkel indien de infrastructuur over het hele traject in Merksem ondergronds in een geboorde tunnel ligt. Indien op termijn blijkt dat de aanleg van de A102 ook na het instellen van zachte maatregelen, een reële bijdrage levert aan het verkorten van verplaatsingsstromen en de verbetering van de levenskwaliteit in Merksem en in Antwerpen, zonder nieuwe verkeersstromen aan te trekken, kan de aanleg van de A102 via de reservatiestrook enkel indien de infrastructuur over het hele traject ondergronds in een geboorde tunnel ligt.
Maar lees vooral ook hun andere ideeën qua mobiliteit. Klik hier.
Lijst nr.
A102 en het goederenspoor : ... A102 en 2e spoorontsluiting zijn de grote dossiers die voorliggen. De leefbaarheid van ons district en het behoud van open ruimte zijn daarbij onze uitgangspunten. Zo kan voor CD&V alleen een ondergrondse aanleg van spoorontsluiting en A102.
Klik hier voor het volledige programma.
Klik hier voor het volledige programma.
Lijst nr. 8
Huidige hinder : beperken door: onmiddellijk tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel, waardoor het verkeer op de A12/E19 met een pak zal verminderen ; wegnemen van een pak autoverkeer door beter en uitgebreider openbaar vervoer naar de haven ; overkoepelen van de autostrade op termijn
A102 en goederenspoor : Door Liefkenshoektunnel tolvrij te maken en dat goed bekend te maken, zien of er na een langdurige proefperiode nog steeds nood is aan bijkomende autowegen ; indien de A102 toch aangelegd wordt: in een geboorde tunnel, die het bestaande groen spaart. Wij zijn voor uitbreiding van het spoorvervoer, zowel voor personen als voor vracht, maar eerst moet optimaal gebruik gemaakt worden van de bestaande infrastructuur met kleine aanpassingen. Indien er toch een tweede spoorontsluiting van de haven komt, parallel met het tracé van de A102, dient die eveneens ondergronds te lopen door een geboorde tunnel. De bestaande spoorweginfrastructuur beter benutten voor personenvervoer naar de haven.
Lees hier het volledige programma.
A102 en goederenspoor : Door Liefkenshoektunnel tolvrij te maken en dat goed bekend te maken, zien of er na een langdurige proefperiode nog steeds nood is aan bijkomende autowegen ; indien de A102 toch aangelegd wordt: in een geboorde tunnel, die het bestaande groen spaart. Wij zijn voor uitbreiding van het spoorvervoer, zowel voor personen als voor vracht, maar eerst moet optimaal gebruik gemaakt worden van de bestaande infrastructuur met kleine aanpassingen. Indien er toch een tweede spoorontsluiting van de haven komt, parallel met het tracé van de A102, dient die eveneens ondergronds te lopen door een geboorde tunnel. De bestaande spoorweginfrastructuur beter benutten voor personenvervoer naar de haven.
Lees hier het volledige programma.
Lijst nr. 10
Huidige hinder : Rood! vraagt een permanente monitoring van de parameters fijn stof, benzeen, elementair koolstof, koolmonoxide en stikstofdioxide (dit zijn de parameters die een beeld geven van de impact van het wegverkeer) op een plaats die relevant is voor Deurne en Merksem, bijvoorbeeld in de omgeving van het Sportpaleis. Ook hier vinden we de eis terug voor het onmiddellijk tolvrij maken van de Liefkenshoek-
tunnel. een snelheidsbeperking invoeren van 70 kilo-meter/uur op de Ring, om de geluidsimpact van de
Ring op de omliggende woongebieden te milderen ; de meest kwetsbare woonzones zoals ook de ruimte achter de IJsvogelstraat te Merksem langs de E19 voorzien van eigentijdse en adequate geluidswallen
A102 en goederenspoor : De ondergrondse aanleg van de A102 en de tweede spoorontsluiting dienen beleidsprioriteiten te
worden.
Lees hier het volledige programma.
tunnel. een snelheidsbeperking invoeren van 70 kilo-meter/uur op de Ring, om de geluidsimpact van de
Ring op de omliggende woongebieden te milderen ; de meest kwetsbare woonzones zoals ook de ruimte achter de IJsvogelstraat te Merksem langs de E19 voorzien van eigentijdse en adequate geluidswallen
A102 en goederenspoor : De ondergrondse aanleg van de A102 en de tweede spoorontsluiting dienen beleidsprioriteiten te
worden.
Lees hier het volledige programma.